competenties

Loyale werknemers hebben bepaalde competenties die ervoor zorgen dat ze voor een lange tijd in één bedrijf kunnen blijven.

  • Discipline
    Je voegt je naar de richtlijnen van je bedrijf en wilt dat deze nageleefd worden. Je bent op de hoogte van de normen, waarden en gedragsregels die gelden.
  • Flexibel
    Vraagt je manager om een extra inzet van jou, bijvoorbeeld een paar dagen overwerk, dan verval je niet meteen in een klaagzang. Je kijkt eerst rustig naar de redelijkheid van dit verzoek en stemt daar dan wel of niet mee in.
  • Inlevingsvermogen
    Je kunt je verplaatsen in de behoeften en wensen van je bedrijf. Je werkt actief mee om deze te realiseren.
  • Integriteit
    Omdat mensen weten dat jij je afspraken altijd nakomt, ben je een betrouwbaar persoon voor je werkomgeving.
  • Verantwoordelijk
    Je erkent dat een goede organisatie mede afhankelijk is van jouw steun. Dankzij dit verantwoordelijkheidsgevoel ben je meer gemotiveerd je aan de regels en normen te houden.
  • Assertiviteit
    Vraagt je leidinggevende teveel van je, onder het mom van ‘je bent toch loyaal aan ons?’, dan moet je op een assertiever manier je eigen belang kunnen verdedigen. Onderzoek zelf waar voor jou de grenzen aan loyaliteit liggen. Twijfel je, overleg dan met een collega die je vertrouwt.

Bron: http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/loyaal-aan-organisatie